Wydarzenie, na które cały kinowy świat czeka przez cały rok. To oczywiście gala wręczenia Oscarów, czyli nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej. Poziom rywalizacji był na jednym z najwyższych poziomów w ciągu ostatnich lat – o nagrody walczyły naprawdę udane produkcje. Kto został wyróżniony? Kto został największym zwycięzcą gali?
Ta edycja wręczenia Oscarów powoli pokazuje, że już całkowicie wracamy do postcovidowej normalności. Zaproszeni goście ponownie usiedli w klasycznych rzędach w The Dolby Theatre, w odróżnieniu od poprzednich trzech pandemicznych lat, kiedy byli sadzani przy kilkuosobowych stolikach najpierw w Union Station, a potem już z powrotem w The Dolby Theatre.
Trzeba jednak przyznać, że tegoroczne wydarzenia bardzo długo się rozpędzało, ponieważ Jimmy Kimmel – prowadzący galę w tym roku – stosunkowo długo opowiadał żarty, śmiejąc się z poszczególnych gości.
Podjęta została również pewnego rodzaju próba \”ożywienia gali”. Dotychczasowy sposób przedstawiania nominowanych za kreacje aktorskie poprzez pokazanie fragmentu filmu i najechanie kamerą na twarz osoby, został zastąpiony czymś w rodzaju laudacji wygłaszaną przez poprzednich zwycięzców w tej kategorii, które są w jakiś sposób powiązane z obecnymi osobami nominowanymi.
Widzów zaskoczył również fakt, że transmisja z gali była stosunkowo krótka, bo trwała nieco ponad trzy i pół godziny. Rozpoczęła się o północy czasu polskiego, a zakończyła chwilę po godzinie 3.30.
Najlepszy film
W tym roku Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej wybrała produkcję Emmy Thomas, Charlesa Rovena i Christophera Nolana, czyli „Oppenheimer”. Fakt ten nie zaskoczył chyba żadnego widza, bo był to zdecydowany faworyt całej tej gali.
Pozostałymi nominowanymi w tej kategorii były:
- Amerykańska fikcja (Ben LeClair, Nikos Karamigios, Cord Jefferson and Jermaine Johnson)
- Anatomia upadku (Marie-Ange Luciani and David Thion)
- Barbie (David Heyman, Margot Robbie, Tom Ackerley and Robbie Brenner)
- Przesilenie zimowe (Mark Johnson)
- Czas krwawego księżyca (Dan Friedkin, Bradley Thomas, Martin Scorsese and Daniel Lupi)
- Maestro (Bradley Cooper, Steven Spielberg, Fred Berner, Amy Durning and Kristie Macosko Krieger)
- Poprzednie życie (David Hinojosa, Christine Vachon and Pamela Koffler)
- Biedne istoty (Ed Guiney, Andrew Lowe, Yorgos Lanthimos and Emma Stone)
- Strefa interesów (James Wilson)
Najlepsza reżyseria
Najlepszym reżyserem został Christopher Nolan za film „Oppenheimer”. Jest to jego druga nominacja w tej kategorii i ósma generalnie. Zarazem jest to jego pierwszy Oscar w życiu, pomimo wielu lat pracy w branży kinowej. Wielu fanów filmów Nolana dopiero teraz poczuło, że ich ukochany reżyser został w końcu doceniony przez Akademię.
Pozostałymi nominowanymi za najlepszą reżyserię byli:
- Justine Triet (Anatomia upadku) – jest to jego druga nominacja w tym roku.
- Martin Scorsese (Czas krwawego księżyca) – jest to jego dziesiąta nominacja w tej kategorii i szesnasta generalnie. Wygrał nagrodę w tej kategorii raz, w 2006 za film „Infiltracja”.
- Yorgos Lanthimos (Biedne istoty) – jest to jego druga nominacja w tej kategorii i piąta generalnie.
- Jonathan Glazer (Strefa interesów) – jest to jego druga nominacja w tym roku.
Najlepsze scenariusze
Jako najlepszy scenariusz oryginalny został wybrany ten autorstwa Justine Triet i Arthura Harari’ego do filmu „Anatomia upadku\”. Dla ich obu jest to pierwszy odcinek Oscarowej przygody, a Justine Triet była nominowana również za najlepszą reżyserię.
Pozostałymi nominowanymi w tej kategorii byli:
- Przesilenie zimowe (David Hemingson)
- Maestro (Bradley Cooper & Josh Singer)
- Obsesja (Samy Burch; Story by Samy Burch & Alex Mechanik)
- Poprzednie życie (Celine Song)
Wyróżniony scenariusz adaptowany to ten napisany do filmu „Amerykańska fikcja” przez Corda Jeffersona. Jest to dla niego druga nominacja w życiu, jak i w tym roku, bo został nominowany również w kategorii za najlepszy film.
Pozostałymi nominowanymi w tej kategorii były takie produkcje jak:
- Barbie (Greta Gerwig i Noah Baumbach)
- Oppenheimer (Christopher Nolan)
- Biedne istoty (Tony McNamara)
- Strefa Interesów (Jonathan Glazer)
Najlepsze role pierwszoplanowe
Amerykańską Nagrodę Filmową za najlepszą żeńską rolę główną otrzymała Emma Stone za rolę w filmie „Biedne istoty”. Była to już jej druga nominacja w tej kategorii (w obu przypadkach wygrała) oraz piąta w ogóle (dwa razy za rolę drugoplanową oraz w tym roku za najlepszy film). Pierwszego Oscara zdobyła za film „La La Land” w 2016 roku.
Pozostałymi nominowanymi w tej kategorii aktorkami były:
- Annette Bening („Nyad”) – 4. nominacja w tej kategorii i 5. generalnie.
- Lily Gladstone („Czas krwawego księżyca”) – 1. nominacja.
- Sandra Hüller („Anatomia upadku”) – 1. nominacja.
- Carey Mulligan („Maestro”) – 3. nominacja.
Oscara za najlepszą męską rolę główną za rolę w filmie „Oppenheimer” otrzymał Cillian Murphy. Jest to jego pierwsza nominacja do tej nagrody w życiu. Już przed samą galą był wymieniany za faworyta do nagrody za rolę pierwszoplanową.
Pozostałymi nominowanymi w tej kategorii aktorami byli:
- Bradley Cooper („Maestro”) – 4. nominacja w tej kategorii i 12. generalnie.
- Colman Domingo („Rustin”) – 1. nominacja.
- Paul Giamatti („Przesilenie zimowe”) – 1. nominacja w tej kategorii i 2. generalnie.
- Jeffrey Wright („Amerykańska fikcja”) – 1. nominacja.
Najlepsze role drugoplanowe
Amerykańską Nagrodę Filmową za najlepszą żeńską rolę drugoplanową zdobyła Da\’Vine Joy Randolph za film „Przesilenie zimowe”. Była to jej pierwsza nominacja do Oscara.
Pozostałymi nominowanymi w tej kategorii były:
- Emily Blunt („Oppenheimer”) – 1. nominacja.
- Danielle Brooks („Kolor purpury”) – 1. nominacja.
- America Ferrera („Barbie”) – 1. nominacja.
- Jodie Foster („Nyad”) – 2. nominacja w tej kategorii i 5. generalnie. Oscara wygrała dwukrotnie za główną rolę żeńską w filmach „Oskarżeni” i „Milczenie owiec”.
Oscara za najlepszą męską rolę drugoplanową otrzymał Robert Downey Jr. za rolę w filmie „Oppenheimer”. Była to jego druga nominacja w tej kategorii i trzecia generalnie. Wcześniej był nominowany w 1992 roku za główną rolę męską w filmie „Chaplin” oraz w 2008 roku za drugoplanową rolę męską w produkcji „Jaja w tropikach”.
Pozostałymi nominowanymi w tej kategorii byli:
- Sterling K. Brown („Amerykańska fikcja”) – 1. nominacja.
- Robert De Niro („Czas krwawego księżyca”) – 3. nominacja w tej kategorii i 9. generalnie. Wygrał Oscara dwukrotnie, za filmy „Ojciec Chrzestny 2” oraz „Wściekły byk”.
- Ryan Gosling („Barbie”) – 1. nominacja w tej kategorii i 3. generalnie.
- Mark Ruffalo („Biedne istoty”) – 4. nominacja.
Brytyjsko-polska koprodukcja – najlepszy film międzynarodowy
Oscara za najlepszy film międzynarodowy otrzymał film Jonathana Glazera pt. „Strefa Interesów”, który jest brytyjsko-polską koprodukcją, zrealizowaną przy współpracy Muzeum w Oświęcimiu. Jest to z pewnością najbardziej polski akcent tegorocznej gali, ponieważ ze sceny reżyser podziękował Polskiemu Instytutowi Sztuki Filmowej. Dla Wielkiej Brytanii jest to trzecia nominacja w tej kategorii i pierwsza nagroda.
Film opowiada o komendancie obozu w Auschwitz-Birkenau i beztroskiemu życiu jego rodziny, tuż za murem obozu, w którym mordowani są ludzie. Pokazuje, jak konkretna rodzina z czasu II wojny światowej dla komfortowego życia, odwraca wzrok od zła i wypiera jego istnienie.
Pozostałymi nominowany w tej kategorii byli:
- Ja, kapitan (Włochy) – jest to 30. nominacja dla Włoch, z czego 11. było zwycięskich.
- Perfect Days (Japonia) – jest to 15. nominacja dla Japonii, z czego 2. były zwycięskie.
- Śnieżne bractwo (Hiszpania) – jest to 21. nominacja dla Hiszpanii, z czego 4. były zwycięskie.
- Pokój nauczycielski (Niemcy) – jest to 13. nominacja dla Niemiec, z czego 3. były zwycięskie.
Najwięksi zwycięzcy
Bez dwóch zdań można powiedzieć, że zdecydowanym zwycięzcą tegorocznych Oscarów był film Christophera Nolana pt. „Oppenheimer” – zyskał on 7 nagród z 13 nominacji. Jednak to nikogo nie zaskoczyło, bo od początku mówiło się, że produkcja ta jest faworytem. Drugie miejsce na podium zajął film „Biedne istoty” – otrzymał 4 statuetki z 11 nominacji. Trzecie miejsce zajęła brytyjsko-polska koprodukcja „Strefa interesów” – wywalczyła 2 statuetki.
Za to największym zawodem tej gali okazał się „Czas krwawego księżyca” – był nominowany w 10 kategoriach, jednak statuetki nie uzyskał w żadnej.
Pozostałe kategorie
Najlepszy animowany film fabularny
ZWYCIĘZCA: Chłopiec i czapla Hayao Miyazaki and Toshio Suzuki
Między nami żywiołami Peter Sohn and Denise Ream
Nimona Nick Bruno, Troy Quane, Karen Ryan and Julie Zackary
Pies i robot Pablo Berger, Ibon Cormenzana, Ignasi Estapé and Sandra Tapia Díaz
Spider-Man: Poprzez Multiwersum Kemp Powers, Justin K. Thompson, Phil Lord, Christopher Miller and Amy Pascal
Najlepsze zdjęcia
ZWYCIĘZCA: Oppenheimer Hoyte van Hoytema
Hrabia Edward Lachman
Czas krwawego księżyca Rodrigo Prieto
Maestro Matthew Libatique
Biedne istoty Robbie Ryan
Najlepsze kostiumy
ZWYCIĘZCA: Biedne istoty Holly Waddington
Barbie Jacqueline Durran
Czas krwawego księżyca Jacqueline West
Napoleon Janty Yates and Dave Crossman
Oppenheimer Ellen Mirojnick
Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
ZWYCIĘZCA: 20 dni w Mariupolu Mstyslav Chernov, Michelle Mizner and Raney Aronson-Rath
Bobi Wine: Prezydent z Getta Moses Bwayo, Christopher Sharp and John Battsek
Wieczna pamięć Maite Alberdi
Cztery córki Kaouther Ben Hania and Nadim Cheikhrouha
To Kill a Tiger Nisha Pahuja, Cornelia Principe and David Oppenheim
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
ZWYCIĘZCA: Ostatni warsztat Ben Proudfoot and Kris Bowers
The ABCs of Book Banning Sheila Nevins and Trish Adlesic
The Barber of Little Rock John Hoffman and Christine Turner
Island in Between S. Leo Chiang and Jean Tsien
Nǎi Nai i Wài Pó Sean Wang and Sam Davis
Najlepszy montaż
ZWYCIĘZCA: Oppenheimer Jennifer Lame
Anatomia upadku Laurent Sénéchal
Przesilenie zimowe Kevin Tent
Czas krwawego księżyca Thelma Schoonmaker
Biedne istoty Yorgos Mavropsaridis
Najlepsza charakteryzacja i fryzura
ZWYCIĘZCA: Biedne istoty Nadia Stacey, Mark Coulier and Josh Weston
Golda Karen Hartley Thomas, Suzi Battersby and Ashra Kelly-Blue
Maestro Kazu Hiro, Kay Georgiou and Lori McCoy-Bell
Oppenheimer Luisa Abel
Śnieżne bractwo Ana López-Puigcerver, David Martí and Montse Ribé
Muzyka (Oryginalna ścieżka dźwiękowa)
ZWYCIĘZCA: Oppenheimer Ludwig Göransson
Amerykańska fikcja Laura Karpman
Indiana Jones i artefakt przeznaczenia John Williams
Czas krwawego księżyca Robbie Robertson
Biedne istoty Jerskin Fendrix
Muzyka (Oryginalna Piosenka)
ZWYCIĘZCA: What Was I Made For? z Barbie; Muzyka i słowa: Billie Eilish i Finneas O\’Connell
The Fire Inside z Flamin\’ Hot; Muzyka i słowa: Diane Warren
I\’m Just Ken z Barbie; Muzyka i słowa: Mark Ronson i Andrew Wyatt
It Never Went Away z Amerykańskiej symfonii; Muzyka i słowa: Jon Batiste i Dan Wilson
Wahzhazhe (A Song For My People) z Czasu krwawego ksieżyca; Muzyka i słowa: Scott George
Najlepsza scenografia
ZWYCIĘZCA: Biedne istoty James Price i Shona Heath; Set Decoration: Zsuzsa Mihalek
Barbie Sarah Greenwood; Set Decoration: Katie Spencer
Czas krwawego księżyca Jack Fisk; Set Decoration: Adam Willis
Napoleon Arthur Max; Set Decoration: Elli Griff
Oppenheimer Ruth De Jong; Set Decoration: Claire Kaufman
Najlepszy animowany film krótkometrażowy
ZWYCIĘZCA: WAR IS OVER! Inspirowany muzyką Johna & Yoko – Dave Mullins and Brad Booker
List do świni Tal Kantor and Amit R. Gicelter
Ninety-Five Senses Jerusha Hess and Jared Hess
Our Uniform Yegane Moghaddam
Pachyderme Stéphanie Clément and Marc Rius
Najlepszy krótkometrażowy film aktorski
ZWYCIĘZCA: Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara Wes Anderson and Steven Rales
Później Misan Harriman and Nicky Bentham
Vince niepokonany Vincent René-Lortie and Samuel Caron
Knight of Fortune Lasse Lyskjær Noer and Christian Norlyk
Red, White and Blue Nazrin Choudhury and Sara McFarlane
Najlepszy dźwięk
ZWYCIĘZCA: Strefa Interesów Tarn Willers and Johnnie Burn
Twórca Ian Voigt, Erik Aadahl, Ethan Van der Ryn, Tom Ozanich and Dean Zupancic
Maestro Steven A. Morrow, Richard King, Jason Ruder, Tom Ozanich and Dean Zupancic
Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One Chris Munro, James H. Mather, Chris Burdon and Mark Taylor
Oppenheimer Willie Burton, Richard King, Gary A. Rizzo and Kevin O\’Connell
Najlepsze efekty specjalne
ZWYCIĘZCA: Godzilla Minus One Takashi Yamazaki, Kiyoko Shibuya, Masaki Takahashi and Tatsuji Nojima
Twórca Jay Cooper, Ian Comley, Andrew Roberts and Neil Corbould
Strażnicy galaktyki Vol. 3 Stephane Ceretti, Alexis Wajsbrot, Guy Williams and Theo Bialek
Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One Alex Wuttke, Simone Coco, Jeff Sutherland and Neil Corbould
Napoleon Charley Henley, Luc-Ewen Martin-Fenouillet, Simone Coco and Neil Corbould
Oscary – na czym polega ta nagroda?
Nagrody Akademii Filmowej, zwane również Oscarami, są wręczane przez Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej od 1929 roku. W tym roku gala odbyła się po raz 96. Statuetki przyznawane są obecnie w 24 kategoriach, z czego w każdej nominuje się do 5 filmów, z wyjątkiem tej za najlepszy film, gdzie nominacje otrzymuje aktualnie 10 produkcji. Jest to największe wyróżnienie, jakie można otrzymać w świecie filmu.
Autor: Piotr Maciejewski
Źródło zdjęć: ©A.M.P.A.S.