Jak poradzić sobie z atakami paniki?

ataki paniki

Ataki paniki to nagłe, intensywne epizody lęku. Osoby, które ich doświadczają mogą borykać się z silnymi objawami natury fizycznej i emocjonalnej. Objawy ataku paniki mogą obejmować przyśpieszone bicie serca, duszność, dreszcze, mrowienie i drętwienie kończyn, a także gwałtowne uczucie zimna lub gorąca. Z naszego artykułu dowiesz się, jak poradzić sobie z atakiem paniki.

Na samym początku naucz się rozpoznawać objawy ataku paniki, takie jak przyśpieszone bicie serca czy uczucie utraty kontroli. Ważne jest ich rozpoznanie, a także pogodzenie się z tym, że są one wynikiem nadmiernej aktywacji układu nerwowego. Oprócz zrozumienia istoty problemu, warto zastosować poniższe sposoby.

Techniki oddechowe

Skup się na głębokim, równomiernym oddychaniu podczas występowania ataku paniki. Próba skoncentrowania się na powolnym wdechu i wydechu może pomóc w uspokojeniu układu nerwowego.

Techniki relaksacyjne

Ćwiczenia takie jak medytacja, joga, czy proste techniki relaksacyjne mogą pomóc w zmniejszeniu napięcia i stresu, co może przyczynić się do zmniejszenia częstości występowania ataków paniki.

Unikanie substancji drażniących

Unikaj kofeiny, alkoholu i innych substancji, które mogą zwiększać poziom kortyzolu i pobudzać układ nerwowy.

Zadbaj o regularny plan dnia

Wprowadź do swojego życia zdrowe nawyki, takie jak kładzenie się do snu o regularnej porze, zdrowe odżywianie i aktywność fizyczna. Zachowanie regularności w codziennym życiu pomaga w utrzymaniu równowagi emocjonalnej.

Przyjmij podejście poznawcze

Postaraj się spojrzeć na swoje myśli i odczucia w sposób obiektywny i racjonalny. Zauważaj negatywne myśli i staraj się je zastępować bardziej pozytywnymi lub realistycznymi przekonaniami. Załóż do tego specjalny zeszyt i staraj się go codziennie wypełniać. To narzędzie może okazać się pomocne podczas psychoterapii.

Zapisz się na psychoterapię

Rozmowa z psychoterapeutą jest pomocna w zrozumieniu przyczyn ataków paniki. Specjalista nauczy Cię również technik radzenia sobie z nimi. Ponadto, terapeuta może pomóc w identyfikacji negatywnych wzorców myślowych, które wywołują ataki paniki.

Bądź cierpliwy

Pracując nad uwolnieniem się od ataków paniki, pamiętaj, że ten proces może wymagać dużo czasu. Niektóre techniki mogą działać na Ciebie lepiej niż inne, dlatego ważne jest, aby być cierpliwym i otwartym na eksperymentowanie z różnymi strategiami.

Autor: Elżbieta Grabka

Fot. Canva

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *