Jest nowy termin wprowadzenia zmian w Krajowym Systemie e-Faktur. Ministerstwo Finansów zaplanowało jego wprowadzenie na początek 2026 roku. Czego mają dotyczyć zmiany i jak długo będą trwały? Zapraszamy do lektury naszego artykułu.
Już od 2026 ma obowiązywać elektroniczna forma faktur. Ministerstwo Finansów podaje dwa terminy wejścia nowego systemu. Od 1 lutego dotyczył będzie przedsiębiorców przekraczających w 2025 roku wartość sprzedaży powyżej 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia roku objęci nim zostaną również pozostali przedsiębiorcy. Finalnie jednak system ma obsługiwać jedynie faktury VAT.
Czym jest Krajowy System e-Faktur?
Krajowy System e-Faktur to teleinformatyczny system umożliwiający zarówno wystawianie jak i otrzymywanie faktur drogą elektroniczną.
Dlaczego zmiana terminu?
Przeprowadzono audyt, który wykazał wiele nieprawidłowości. Należą do nich:
- nieprawidłowe opracowanie systemu IT
- chaos w prowadzeniu dokumentacji
- oraz niewłaściwy nadzór
To przełożyło się na zmianę terminu wejścia nowego systemu.
Do czego służy Krajowy System e-Faktur?
Krajowy system e-Faktur umożliwia m.in.:
- powiadamianie osób korzystających z Krajowego Systemu e-Faktur o nadaniu oraz odebraniu uprawnień do posługiwania się nowym systemem
- weryfikację uprawnień do korzystania z systemu
- oraz analizę prawidłowości związanych z danymi z faktur VAT.
Reforma prawna Krajowego Systemu e-Faktur
Zaplanowano także zmiany w prawodawstwie. Przekształcenia systemu zostały podzielone na 2 etapy:
Pierwszy etap będzie dotyczył nowego terminu obowiązywania Krajowego Systemu e-Faktur. Ponadto przesunięciu mają ulec także terminy odroczeń w związku z karami za błędy w systemie, a także obowiązkiem regulowania płatności z podaniem numeru KSeF oraz faktur z kasy rejestrującej. Koniec pierwszego etapu został zaplanowany na czerwiec br.
Na drugim etapie mają zostać opracowane konkretne rozwiązania prawne. Dodatkowo po wakacjach przedsiębiorcy będą mogli wziąć udział w szkoleniach z KSeF.
Kolejne zmiany – infolinia Krajowej Informacji Skarbowej
W styczniu przyszłego roku zacznie działać także infolinia Krajowej Informacji Skarbowej, która usprawni załatwianie spraw w zakresie systemu.
Mamy nadzieję, że wszystkie zaplanowane zmiany będą korzystne zarówno dla pierwszej jak i drugiej grupy przedsiębiorców.
Anna Marciszewicz
Fot: Portal ZP