Mimo że podstawowe artykuły kosmetyczne są ogólnodostępne, w Polsce nadal wiele osób nie dba o higienę osobistą. Część naszego społeczeństwa zaniedbuje podstawowe czynności z nią związane. Liczby pozyskane z wielu ankiet i badań mogą budzić niepokój. Przedstawiamy zawstydzające statystyki Polaków dotyczące dbałości o higienę osobistą.
10% Polaków w ogóle nie myje zębów
Jak podają badania aż 3,8 mln Polaków w ogóle nie myje zębów, natomiast około 800 tysięcy nie posiada własnej szczoteczki do zębów! Do tego znaczna część społeczeństwa boi się wizyty u dentysty, a 15% ma fobię z tym związaną. Za tym często idzie po prostu unikanie wizyt w gabinecie stomatologicznym. Skutkiem tych niepokojących statystyk jest stan uzębienia Polaków, którzy w znacznej większości cierpią na często nieleczoną próchnicę. Rozwojowi bakterii w jamie ustnej sprzyja też brak regularnie wymienianej szczoteczki. A ten problem dotyczy już prawie połowy Polaków.
Problem jest szerszy. Aż 54% Polaków nie korzysta z antyperspirantu
W czerwcu 2017 roku na zlecenie Rosmanna TNS OBOP sporządził raport na temat higieny osobistej Polaków. Okazuje się, że 27% naszych rodaków myje się dwa lub więcej razy dziennie. Do tej grupy zaliczają się głównie osoby młode. Z raportu wynika, że większość społeczeństwa uważa mycie się jedynie raz dziennie za wystarczające.
Jednak martwić nasze nosy może fakt, że aż 54% osób, które wzięły udział w badaniu w ogóle nie stosuje antyperspirantu. Niepokoi też to, że 15% Polaków w celu pozbycia się przykrego zapachu potu nie wybiera kąpieli, ale woli użyć wód toaletowych bądź perfum. Oczywiście naniesienie na siebie kolejnych zapachów nie przynosi efektu usunięcia tych poprzednich.
Tymczasem w higienie osobistej chodzi także po prostu o nasze zdrowie. Jak wiadomo, chroni je m.in. regularne i dokładne mycie rąk, na których utrzymują się bakterie. Jednak aż 20% badanych Polaków deklaruje, że nie myje rąk przed posiłkiem. Z kolei przed przyrządzaniem jedzenia praktykę niemycia dłoni stosuje 31% ankietowanych. Miejmy nadzieję, że w tej grupie nie znajdują się osoby pracujące w gastronomii. Więcej wniosków i danych z raportu przeczytacie na stronie Rossmanna.
Autor: Artur Różański
fot. Canva