Sztuczna inteligencja pogarsza wyniki wyszukiwania w Google. Firma ulepsza swoje algorytmy, aby utrudnić zasypywanie nas przez AI spamowymi wynikami wyszukiwania.
Google zanotowało wiele skarg odnośnie pogarszającej się jakości wyników w swojej wyszukiwarce. Firma ma zamiar wykorzystać naukę, jaka płynęła z jednego ulepszenia algorytmu wyszukującego, które zostało wprowadzone w 2022 roku i miało „ograniczyć nieprzydatne i nieoryginalne treści”. Nowe usprawnienie oprogramowania oparte o te doświadczenia mają pomóc ukrywać wyniki będące efektem działań sztucznej inteligencji, która automatycznie optymalizuje swoje wyniki pod kątem SEO.
Co to jest SEO?
SEO to zestaw rozmaitych działań i procesów podejmowanych przez autorów tekstów i serwisy internetowe w celu uzyskiwania jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Na kolejność ukazywania się wyników ma wpływ szereg rozmaitych czynników, jak na przykład obecność wybranych słów lub fraz kluczowych. Tym sposobem właśnie rywalizujące o kliknięcia strony internetowe starają się być akurat tym wynikiem, który po wyświetleniu przez wyszukiwarkę zostanie kliknięty. Zastanówcie się, jak często po sprawdzeniu czegoś w Google\’u wybieraliście jakiś inny wynik, niż jeden z pierwszych czterech czy pięciu wyświetlonych?
Google w opozycji do AI?
Elizabeth Tucker, będąca dyrektorem ds. zarządzania produktami Google stwierdziła, że nowa aktualizacja, która zostanie wprowadzona w okolicach maja tego roku, pomoże algorytmowi firmy zrozumieć, które z wyszukanych stron internetowych zostały zaprojektowane z myślą o byciu przydatnymi dla ludzi, a które mają być przede wszystkim atrakcyjne dla samych wyszukiwarek.
Jest to wyraźnie działanie skierowane przeciwko stronom, których właściciele wykorzystują sztuczną inteligencję do spełniania wymagań SEO dla wyszukiwarek. Zmiany mają wprowadzić mechanizm oceniania wyników pod względem przydatności dla potencjalnego odbiorcy. Modyfikacja ma też pomóc eliminować proceder podawania przez wyszukiwarkę niejakościowych treści, które zostały zamieszczone przez osobę trzecią, jako wpis na stronie cieszącej się renomą (jako przykład można podać choćby spamerskie teksty pojawiające się w komentarzach na stronach o specjalistycznym zakresie). Pomoże ona też w namierzaniu i usuwaniu wygasłych domen zakupionych jedynie w celu zbierania kliknięć w przypadku pomyłki ze wpisywaniem nazwy znanej domeny.
Autor: Mateusz Tomiczek
Fot. Canva
1 Comment