O której najlepiej jeść śniadanie? Naukowcy podpowiadają

o której porze jeść śniadanie

Prawidłowa dieta jest niezwykle ważna dla naszego zdrowia. Jednak istotne jest nie tylko to co jemy i w jakich ilościach. Duże znaczenie mają również pory spożywania posiłków. Ich konsekwentne przestrzeganie pozwoli zapobiec wielu chorobom, takim jak np. cukrzyca.

Wszyscy różnimy się od siebie. Nie tylko charakterem, ale także potrzebami.  Dotyczy to zarówno snu, jak i jedzenia – pór i ilości. Są osoby, które już po przebudzeniu odczuwają głód, a są i takie, które potrafią wytrzymać bez niego naprawdę długie godziny. Zatem, kiedy najlepiej jeść śniadanie? Poznajmy zdanie naukowców na ten temat.

Śniadanie powszechnie uważane jest za najważniejszy posiłek dnia. Jest podstawą do wyposażenia nas w niezbędną do życia energię na cały dzień. O której więc powinniśmy je spożywać? Jakie konsekwencje niesie za sobą późna celebracja tego posiłku?

Zarówno niejedzenie śniadania, jak i późne jedzenie mogą doprowadzić m.in. do rozwoju cukrzycy typu 2. Warto jednak pamiętać, że nie tylko pora ma tu znaczenie, ale także to, co jemy. Zdaniem naukowców z Barcelona Institute for Global Health w Hiszpanii u osób, które spożywają śniadanie po godzinie 9.00 ryzyko zachorowania na cukrzycę wzrasta aż o 59%. Spożywanie kolacji po godzinie 22 ma również negatywny wpływ na nasze zdrowie.

Z badań wynika, że pierwszy w ciągu dnia posiłek powinniśmy spożywać przed 8.00 rano, natomiast ostatni przed 19.00.

Dlaczego nie powinniśmy rezygnować ze śniadania?

Śniadanie dobrze wpływa na zdrowie fizyczne, dodaje energii. Wspiera także prawidłową pracę mózgu, dzięki czemu poprawia się pamięć oraz koncentracja.

Co jeść?

Jak już wspomnieliśmy, duże znaczenie ma również to co jemy. Aby zachować prawidłową dietę bardzo ważne jest dostarczanie organizmowi produktów pełnowartościowych. Efekty są szczególnie zauważalne u dzieci i młodzieży. Dzięki właściwej diecie nie tylko poprawia się ich kondycja fizyczna, ale także zdolność przyswajania wiedzy. Ponadto pozwala prawidłowe odżywianie pozwala zapobiec nadwadze.

Regularne posiłki – dlaczego to tak ważne?

Regularne spożywanie posiłków zmniejsza ryzyko nie tylko zachorowania na cukrzycę, ale także powstania i rozwoju zespołu metabolicznego, wspomnianej już wcześniej otyłości oraz nadciśnienia tętniczego.

Ponadto, jeśli zrezygnujemy ze śniadania, wówczas wieczorem możemy bardzo szybko poczuć się głodni. Nadrabianie zaległości żywieniowych z dnia może przyczynić się do wzrostu wagi.

Jak przygotować zdrowy posiłek? To nic trudnego

Zdrowy posiłek powinien opierać się na zbilansowanej diecie. Nie może więc zabraknąć produktów bogatych w odpowiednią ilość:

  • białka
  • tłuszczu
  • oraz węglowodanów

W ten sposób dostarczymy naszemu organizmowi niezbędnych składników i minerałów. To klucz do jego prawidłowego funkcjonowania. Zdrowe osoby powinny spożywać te produkty w określonych proporcjach:

  • białko: 10% – 15%
  • węglowodany: 60%

Jak jeść zdrowo?

Aby śniadanie było naprawdę wartościowe, doskonałym rozwiązaniem będzie owsianka z owocami i orzechami. Zawiera wszystkie niezbędne składniki, a oprócz tego zapewni uczucie sytości na długie godziny. Innym równie ciekawym sposobem na zdrowe śniadanie może być twaróg z jogurtem, wędlina oraz warzywa przyrządzone na surowo. Do tego można dodać troszkę masła lub oliwy z oliwek.

Natomiast jeśli marzy nam się śniadanie na słono, przyrządźmy sobie chleb pełnoziarnisty na zakwasie. Ważne aby zawierał dużą ilość błonnika, żelaza, fosforu miedzi i potasu, a także cynku. Najlepszy będzie do tego ciemny chleb. Można go spożyć dodając do niego jajko.

Autor: Anna Marciszewicz

Fot. Canva

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *