Kąpiel w wannie – korzyści zdrowotne

korzyści kąpieli

Kąpiel w wannie to nie tylko doskonała forma relaksu. Niesie ona za sobą również wiele korzyści dla zdrowia fizycznego. Jakich? Zobacz sam.

Kąpiel w wannie, to nie tylko niezawodny sposób na odprężenie. Bardzo dobrze wpływa również na nasze zdrowie fizyczne. Zobacz, jakie korzyści, oprócz relaksu płyną z zażywania kąpieli w wannie.

Zmniejszenie wewnętrznego napięcia

Jest to szczególnie ważne w przypadku osób zmagających się z depresją lub stanami lękowymi, którym często towarzyszą objawy takie jak np. wahania temperatury ciała (niekontrolowane).  Kąpiel pozwala na podniesienie temperatury ciała, co prowadzi do pobudzenia rytmu dobowego naszego organizmu. Ponadto kąpiel w ciepłej wodzie poprzez imitację stanu odczuwanego podczas przebywania w łonie matki sprawi, że poczujemy się komfortowo i bezpiecznie. Dodatkowo podczas kąpieli w wannie dochodzi do uwolnienia kortyzolu (hormon stresu), co również kojącą wpływa na organizm

Obniżenie poziomu glukozy we krwi

Według badaczy z National Institute for Health Research i Leicester-Loughborough Biomedical Research Unit, ciepłe kąpiele w wannie obniżają poziom cukru we krwi o 10%, jednocześnie podnosząc poziom zużycia energii aż o 80%

Łagodzenie stanów zapalnych

Kąpiel w gorącej wodzie sprzyja rozszerzaniu naczyń krwionośnych, co znacznie ułatwia przepływ krwi w organizmie. Tym samym doskonale wpływa na rozluźnienie mięśni. Gorąca woda powoduje także większą elastyczność włókien kolagenowych zapobiegając tym samym odczuwaniu sztywności kończyn zwykle będące efektem wysiłku fizycznego.

Wspomaganie pracy układu oddechowego

Kąpiele szczególnie są zalecane w przypadku osób chorujących na astmę lub przewlekłe choroby płuc. Korzystanie z gorących kąpieli ma duży wpływ na poprawę krążenia krwi, co pozwala na lepszy przepływ tlenu, co prowadzi do łatwiejszego oddychania. Co więcej, gorące kąpiele mogą być zbawienne przy leczeniu przeziębienia – powstała podczas kąpieli para wodna łagodzi jego objawy oczyszczając klatkę piersiową oraz zatoki, a także udrażniając nos

Wspieranie odporności organizmu

Podnoszenie temperatury ciała wspomaga także walkę z infekcją. Wystarczy 20-30 minut kąpieli, aby wytworzyło się więcej białych krwinek niezbędnych do obrony układu immunologicznego. Warto do wanny dodać jeszcze napar z imbiru lub szklankę zakwasu z buraków.

Sól Epsom

Podczas kąpieli warto użyć także soli Epsom. Jest to siarczan magnezu, który wykazuje wiele właściwości zdrowotnych. Ma działanie detoksykujące, oraz uspokajające. Działa przeciwzapalnie, przeciwgrzybicznie a także wzmacniająco na organizm.

Autor: Anna Marciszewicz

Fot. Canva

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *