W Polsce powstają strefy czystego transportu. Od lipca obowiązkowe naklejki

W centrach polskich miast mają powstać strefy czystego transportu. Samochody będą identyfikowane za pomocą specjalnej naklejki lub elektronicznego systemu kontroli.

Od 1 lipca w miastach, w których liczebność wynosi ponad 100 tys. mieszkańców mają powstać strefy SCT, czyli strefy czystego transportu. Jest to zarządzenie przedstawicieli Krajowego Planu Odbudowy. Reforma ta dotyczy jednak jedynie centrów miast, do których będą mogły wjeżdżać tylko samochody, które spełniają określone wymogi dotyczące wydzielania spalin. Celem takiego działania jest polepszenie jakości powietrza w miastach.

Gdzie powstaną pierwsze strefy czystego transportu?

Na początek strefy czystego transportu mają powstać w takich miastach, jak:

  • Warszawa
  • Kraków
  • Kielce

Jak już wspomnieliśmy, pierwsza strefa czystego transportu ma zacząć obowiązywać od 1 lipca br. Kolejna, we Wrocławiu ma pojawić się na przełomie 2025 i 2026 roku. Ma ona sięgać od centrum miasta aż po część śródmieścia. W Krakowie wciąż trwają prace nad projektem takiej strefy. W Kielcach budowa nowej strefy ma zostać podzielona na 3 etapy.

Co ciekawe, nad wprowadzeniem owej strefy zaczynają zastanawiać się również mieszkańcy takich miast jak Toruń, Lublin, Rzeszów, Poznań, a także Gliwice.

Parlament Europejski rozważa zwiększenie liczby stref czystego transportu

To na razie pierwsze miasta, w których ma powstać strefa czystego transportu. Okazuje się jednak, że ta liczba może zostać zwiększona.

W Parlamencie Europejskim trwają debaty na temat poszerzenia dopuszczalnych norm tlenków azotu. Według Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, miałoby to dla Polski poważne konsekwencje.

Zgodnie z NO2 za 2023 rok, norma ta mogłaby zostać przekroczona aż w 15 polskich miastach. Musiałyby więc powstać kolejne strefy czystego transportu i musiałyby obejmować takie miasta, jak:

  • Bydgoszcz
  • Łódź
  • Grudziądz
  • Rzeszów
  • Tarnów
  • Białystok
  • Katowice
  • Szczecin
  • Częstochowa
  • Bielsko-Biała
  • oraz Jastrzębie-Zdrój

Naklejka lub identyfikacja elektroniczna

Naklejki na szybę mają być podstawową formą identyfikacji pojazdów dozwolonych w strefie czystego transportu. Inną formę identyfikacji będzie stanowiła identyfikacja za pomocą systemu elektronicznego.  

Zielona naklejka w kształcie ośmiokąta zawiera informacje o:

  • roku produkcji pojazdu
  • oraz oznaczenie rodzaju paliwa

Natomiast system odczytu tablic rejestracyjnych ma opierać się zarówno na nowych, jak już istniejących kamerach.

Jeżeli Centralna Ewidencja Pojazdów potwierdzi uprawnienia do wjazdu dla ok 95% samochodów, wówczas kierowca nie będzie potrzebował naklejki.

Naklejki będą wymagane również w przypadku starszych samochodów.

Co czeka kierowców za brak naklejki?

Za wjazd do strefy czystego transportu mimo nieposiadania wymaganej naklejki będzie groziła kara w postaci mandatu w kwocie 500zł. Tak samo ma wyglądać sytuacja w przypadku miast posługujących się elektronicznym systemem kontroli.

Anna Marciszewicz

Fot. https://elektrowoz.pl/drogi/warszawa-strefa-czystego-transportu-przeglosowana-pierwotny-obszar-plus-przywileje-dla-mieszkancow/

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *