Jak żyć z nietolerancją laktozy?

nietolerancja laktozy
\"\"

Produkty mleczne są bogate w niezbędne składniki odżywcze. Jednak nie wszyscy mogą je spożywać ze względu na obecność laktozy. Nierozłożona w jelitach skutkuje nieprzyjemnościami ze strony układu pokarmowego. Czym jest nietolerancja laktozy i jak sobie z nią radzić?

Mleko to ceniony składnik diety. Ma wielu miłośników ze względu na jego smak i sporo niezbędnych składników, które pomagają utrzymać dobrą kondycję. Wśród nich znajdują się przede wszystkim białko oraz wapń. Niestety nie wszyscy mogą spożywać mleczne produkty. Przeszkodą jest laktoza – cukier zawarty w ich składzie. 

Czym jest nietolerancja laktozy?

Jedną z bardziej dokuczliwych dolegliwości, z którą spotyka się coraz więcej ludzi, jest nietolerancja laktozy. Jest to stan, w którym organizm, ze względu na nieobecność laktazy (enzymu), nie może trawić tego cukru obecnego w mleku i produktach mlecznych. Po ich spożyciu pojawia się szereg różnych przykrych objawów. 

Ważne jest to, aby nietolerancji laktozy nie mylić z alergią na mleko. Ta z kolei związana jest z nadwrażliwością układu immunologicznego na białka zawarte w mlecznych produktach.

Objawy nietolerancji laktozy

Powodem nietolerancji laktozy jest niedobór albo całkowity brak laktazy. To enzym trawienny odpowiedzialny za rozkład laktozy na cukry proste, czyli glukozę i galaktozę. W przypadku jego niewystarczającej ilości w organizmie, niestrawiona laktoza pod wpływem bakterii fermentuje w jelicie grubym. Chorzy poprzez taki proces mogą skarżyć się na nieprzyjemności ze strony układu pokarmowego, czyli m.in.:

  • wzdęcia
  • biegunki
  • bóle brzucha 
  • uczucie pełności
  • kolki
  • nadmierną ilość gazów

Należy pamiętać, że powyższe symptomy będą nasilać się, gdy zostanie spożyta większa dawka laktozy. Mogą pojawić się niemalże natychmiastowo lub po jakimś czasie.

Nietolerancja laktozy – czego unikać?

Poza mlekiem i innymi wyrobami mlecznymi laktozę można spotkać w wielu produktach spożywczych. Zawierają ją, np.

  • słodycze
  • pieczywo
  • lody, 
  • płatki śniadaniowe
  • niektóre leki

Należy pamiętać zatem, że w przypadku stosowania diety eliminacyjnej konieczne jest czytanie składu na etykietach artykułów spożywczych. Oprócz unikania żywności z laktozą można sięgnąć po specjalne preparaty pomagające ją trawić.

Warto dodatkowo wspomnieć o tym, że w sklepie można znaleźć towary dla ludzi borykających się z tym schorzeniem. Bez wątpienia ich łatwa dostępność zdecydowanie pozwoli delektować się tzw. białą kawą. Alternatywne mleko bez laktozy ma charakterystyczny słodki smak. Jego słodycz wynika z rozkładania tego cukru już w procesie produkcji. Amatorzy nabiału znajdą też różnego rodzaju sery bądź jogurty, których spożycie jest bezpieczne przy nietolerancji laktozy.

Autor: Marek Giec

Fot. Canva

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *