Nauczanie historii w szkole współczesności

Historia nie kończy się, ona ma ciąg dalszy, nie ma kresu, kiedy zamykamy się na to, co było. Nie można się tak po prostu zamknąć na to, co było. Wczoraj tworzy dziś. To ciąg dalszy. Nie można zmarnować dziedzictwa doświadczeń przodków, bo oderwiemy się od głębi swojej tożsamości.

Konieczność edukacji historycznej

Bywa, że wątpimy w historię, nie chcemy przerabiać lekcji przeszłości. A one potem wracają. Popełniamy stare błędy. Toczą się wojny bez końca. Powinniśmy się uczyć, jak zapobiegać temu, analizować fakty, które były. To pozwala odkrywać mechanizmy i na czas zmieniać kierunek, w jakim podążamy.

Historia to żywy materiał. Daje studiować, co się stało, kiedy coś zaniechaliśmy. Historia jest nauczycielką życia i to nie jest pusty zwrot. Przeszłość wychowuje ludzi dla przyszłości. Nie można nagle obudzić się i być wolnym od tego, co było. Spoglądają na nas minione wieki, przez wiedzę, z której dziś się rozwija dalej świat, przez budynki, w których mieszkają rzesze ludzi. Wszystko miało początek w przeszłości, dlatego dziś może być dobre, mieć fundamenty.

Wychowanie do życia we współczesności

By rozumieć świat współczesny trzeba zobaczyć, z jakich wartości, myśli się wyłaniał. Żeby zrozumieć, dokąd zmierzamy i prowadzimy świat, trzeba zrozumieć, skąd są postawy, które są dla nas ważne. Nie wzięło się wszystko z pustki, z nas samych.

Człowieka trzeba wychować do życia. Jednak wiedza bierze się zawsze z lekcji już odbytych. Wracamy krok wstecz, by iść szybciej dalej. Sami nie stworzymy wszystkiego w swoim życiu, aby uwolnić się od wczoraj i cieszyć się tylko swoimi dokonaniami. Wszystko zaczyna się w przeszłości, co ma korzenie i szanse wyrosnąć na coś znaczącego. To nasz wspólny trud, czerpiemy ze wspólnych doświadczeń, dorobku wiedzy.

Jeśli uważamy, że lekcje historii nie są potrzebne w szkołach my nie mamy przyszłości, młodzi ludzi, dzieci, żadni ludzie. Nie ma przyszłości i naród, społeczności lokalne, a także świat.

Katarzyna Lisowska, pedagog praktyk

Fot: https://histmag.org/grafika/2016_articles/nauczyciel/nauczyciel1.jpg?fbclid=IwAR2oQv5gD3E9rdLhzOQKmpr07T9zsGT8mMhCU0aDSLZv-bu39CsW9rbboTI

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *