Jak wzmacniać swoją samoocenę? Oto 4 sposoby

Sposób, w jaki postrzegamy siebie, ma bardzo duży wpływ nie tylko na nasze samopoczucie, ale także relacje z rodziną, czy też znajomymi. Warto więc nauczyć się pozytywnego odbioru swojej osoby.

Każdy z nas ma swoje wady i zalety. Często jednak skupiamy się na negatywach i nie dostrzegamy tego, co pozytywne. Warto postarać się to zmienić. Jak? Oto parę cennych wskazówek, które pozwolą nam lepiej spojrzeć na siebie i lepiej się poczuć.

Czym właściwie jest samoocena?

Samoocena to nic innego, jak nasz sposób postrzegania samych siebie. To zdolność do akceptowania zarówno swoich zalet, jak i wad.

Samoocena – niska a wysoka

Zmniejszona samoocena przejawia się w trudnościach z akceptacją siebie. Często towarzyszy jej nadmierna krytyka oraz poczucie, że podejmowane przez nas działania są bezsensowne. Wówczas łatwo zniechęcamy się, gdy napotykamy na jakieś trudności. Częstym objawem są także problemy z nawiązywaniem relacji z innymi ludźmi

Odwrotnie natomiast jest w przypadku zawyżonej samooceny. Niewątpliwą cechą takiego człowieka jest bezkrytyczność. Osoba taka uważa się za ideał i nie zauważa swoich słabości.

Jak sposób postrzegania siebie wpływa na nasze życie?

Samoocena jest cechą, która kształtuje się już od pierwszych chwil życia. Jest bardzo ważna, gdyż to w jaki sposób postrzegamy siebie, znacząco wpływa m.in. na nasz poziom zadowolenia z życia oraz poczucie własnej wartości. Nadmierna krytyka ma destrukcyjny wpływ na to, jak myślimy o sobie.

Samoocena – jak ją w sobie wspierać?

Nad samooceną można pracować cały czas i warto to robić. Jednak jak to robić, aby stać się silniejszym? Oto kilka podpowiedzi:

Po pierwsze, warto stosować metodę pozytywnych afirmacji. Wewnętrzna samokrytyka nas wyniszcza wywołując w nas negatywny odbiór siebie. Trzeba przestać myśleć o swoich wadach, a postarać się poszukać swoich dobrych stron

Po drugie, trzeba myśleć i mówić o sobie pozytywnie, zamiast ciągle krytykować. Warto tu zatrzymać się na chwilę i zastanowić nad swoimi pozytywnymi cechami. A na pewno każdy z nas je ma

Po trzecie, nie wolno wciąż zaprzeczać komplementom, które słyszymy od innych osób. To z czasem sprawi, że uwierzymy w nie

Po czwarte, bardzo ważne dla naszego dobrego samopoczucia psychicznego jest bycie asertywnym. Należy wyznaczać własne granice i dbać, aby inni ich przestrzegali.

Anna Marciszewicz

Fot. Canva

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *